Docsity
Docsity

Prepara tus exámenes
Prepara tus exámenes

Prepara tus exámenes y mejora tus resultados gracias a la gran cantidad de recursos disponibles en Docsity


Consigue puntos base para descargar
Consigue puntos base para descargar

Gana puntos ayudando a otros estudiantes o consíguelos activando un Plan Premium


Orientación Universidad
Orientación Universidad

Formalisme rus, Apuntes de Filología Catalana

Asignatura: Teoria de la literatura, Profesor: Antònia Cabanilles, Carrera: Filologia Catalana, Universidad: UV

Tipo: Apuntes

2016/2017

Subido el 03/10/2017

annalara-2
annalara-2 🇪🇸

2.5

(2)

2 documentos

Vista previa parcial del texto

¡Descarga Formalisme rus y más Apuntes en PDF de Filología Catalana solo en Docsity! TEORIA DE LA LITERATURA Prof. Antònia Cabanilles Àrea de Teoria de la Literatura i Literatura Comparada Departament de Teoria dels Llenguatges i Ciències de la Comunicació T.L. Unitat 1. Formalisme rus: esquema Introducció El discurs de la burgesia industrial El maquinisme [veure el manifest del futurisme] La generació de la Gran Guerra. “La resurrecció de la paraula” (1914) de Viktor Sklovskij: La més antiga creació poètica de l’home fou la creació de les les paraules. Hui l’art vell ja ha mort i el nou no ha nascut encara. Només la creació de noves formes artístiques pot restituir a l’home la sensació del món, pot ressuscitar les coses i matar el pessimisme La formació del moviment formalista el Cercle Lingüístic de Moscou L’OPOJAZ, la Societat per l’estudi de la llengua poètica Antidoctrinaris: Boris Eikhenbaum “La teoria del mètode formal” (1925) — el formalisme “no té encara cap doctrina o sistema acabat” — “Allò que importava era oposar els principis estètics subjectius que inspiraren els simbolistes en les seues obres teòriques contra la nostra exigència d’una actitud científica i objectiva vinculada als fets. D’ací prové el nou èmfasi de positivisme científic que caracteritza els formalistes: EL REBUIG DE PREMISES FILOSÒFIQUES, D’INTERPRETACIONS PSICOLÒGIQUES I ESTÈTIQUES”. Roman Jakobson, preguntat per les fonts teòriques de la “doctrina formalista”: “Si vous m’aviez posé cette questions à l’époque, quand je travaillai dans le groupe socialiste, je vous aurais dit: d’abord, ce que nous sommes contre toute doctrine. Il n’y avait pas de doctrine dans le sens où c’étaient plutôt des chercheurs qui se demandaient comme étudier le langage poétique” (entrevista de Tzvetan Todorov ) —Les relacions: amb els altres grups i moviments literaris russos, amb la revolució soviètica i amb les avantguardes, la lingüística i les artístiques [veure en el dossier “Bofetada al gust del públic”: Fora la paraula-mitjà, visca la paraula autònoma, autònoma, autosuficient] Husserl “expressió” — “orientació cap a l’expressió” Saussure, definició de signe com unitat diferencial i langue com a sistema. [Busqueu pintures de Malévic. “massa verbal”, Jakobson “composicions transracionals”] http://www.kazimir-malevich.org/ [Busqueu poemes de Velimir Khlebnikov. R. Jakobson sobre Khlebnikov: “va treballar els versos amb els mateixos mètodes que la pintura de l’època”. Etapes en el desenvolupament del formalisme rus. Les aportacions del primer període del formalisme rus (1915-1920) Aportacions a la teoria literària priem, procediment l’ostranenie, la desautomatizació: [Veure V. Sklovskij, “L’art com a procediment”, 1917] Literaritat [Veure R. Jakobson “la nova poesia russa”, 1921 La poesia com a fet social Jakobson: “Percebem tot tret de llenguatge poètic actual en relació necessària amb tres ordres; la tradició poètica present, el llenguatge quotidià de hui, i la tendència poètica que presideix aquesta manifestació particular. Material-Motivació. V. Sklovskij “El pensament o és material, com la vessant acústica i articulatòria del morfema, o és un cos estrany”. Aportacions a la teoria poètica Enfrontament amb el simbolisme Definició del llenguatge poètic en el marc d’una classificació funcional dels usos lingüístics, L’estudi de les relacions entre els component fònic i semàntic del llenguatge poètic. Aportacions a la teoria narrativa Sklovskij, “El vincle entre els procediments de composició i el procediments estilístics generals”. faula i trama la sèrie literària, “L’obra d’art es percebuda en relació amb les altres obres artístiques”
Docsity logo



Copyright © 2024 Ladybird Srl - Via Leonardo da Vinci 16, 10126, Torino, Italy - VAT 10816460017 - All rights reserved