Docsity
Docsity

Prepara tus exámenes
Prepara tus exámenes

Prepara tus exámenes y mejora tus resultados gracias a la gran cantidad de recursos disponibles en Docsity


Consigue puntos base para descargar
Consigue puntos base para descargar

Gana puntos ayudando a otros estudiantes o consíguelos activando un Plan Premium


Orientación Universidad
Orientación Universidad

Preguntes Examen Historia d'Africa ( albert roca), Exámenes de Historia de África

Asignatura: Historia d'Africa, Profesor: Albert Roca, Carrera: Història, Universidad: UB

Tipo: Exámenes

2015/2016

Subido el 25/10/2016

apaciencia26
apaciencia26 🇪🇸

4

(30)

1 documento

Vista previa parcial del texto

¡Descarga Preguntes Examen Historia d'Africa ( albert roca) y más Exámenes en PDF de Historia de África solo en Docsity! 7. Quines foren les raons d’Akhenaton per intentat implantar un model monoteista i per què va fracassar? Com menciona el doctor Pérez Largacha les raons que s’han donat sobre els motius que impulsaren a Akhenaton a fer la reforma religiosa són diversos. Algunes raons que es van donar en els primers estudis però que ara no són gaire defensades són, per exemple, el desig de lliurar-se del totpoderós clergat d’Amon que des d’inicis de l’Imperi Nou havia acumulat recursos econòmics i poder polític o que donat el nou marc polític de l’Imperi Nou i després de la dominació hicse en el Segon Període Intermedi Akhenaton havia intentat establir una mateixa religió i divinitat que pogués ser adoptada per tots els pobles. Tot i així, possiblement l’explicació més provable és que el monoteisme instaurat durant el període d’Amarna fos el resultat d’un procés de descomposició de la reialesa com a forma divina de poder i aquest canvi podria ser un últim intent d’aquesta reialesa per recuperar poders i atributs perduts. Aquest aspecte es pot veure per exemple en el paper que adopta Akhenaton com a únic intermediari amb la divinitat igual que feia la reialesa durant l’Imperi Antic. Tot i així aquest canvi va acabar fracassant per diferents causes de les que en podem diferenciar quatre. Probablement l’element més negatiu de l’atonisme va ser el fet de renunciar a ser un rei-deu, el que suposava tallar l’única legitimitat del faraó en el seu propi país. En segon lloc trobem la escassa adhesió d’altres clerecies no amonianes que possiblement eren partidaris del monoteisme, però elles a diferencia de Akhenaton permetien el politeisme de la població. En tercer lloc veiem que les parts menys privilegiades de la població seguirà vivint en condicions precàries malgrat el retrocés del clero tebà, per tant a la mort d’Akhenaton aquesta part de la població va marxar de el-Amarna per tornar als seus llocs d’origen, això ho evidencia el fet que no hi ha tombes d’aquest grup. L’ultima causa que explicaria el fracàs de la revolució atoniana seria la falta d’acció de l’imperialisme durant el seu regnat i el del seu pare, el qual va tallar la principal font de recursos de l’Estat i va fer incrementar els tributs interiors. 11. La mansaya dels estats clàssics africans és la mistificació perfecta del poder despòtic. La mansaya seria l’autoritat legítima, d’origen noble, i acceptada de forma consensuada per la població, per tant si que podem estar d’acord en que és la mistificació perfecta del poder despòtic donat que el rei adoptava diferents atributs, alguns d’ells units a la sang reial, que només depenien d’ell com per exemple la religió. Aquest fet es pot veure en que per exemple quan s’introdueix l’Islam a l’Imperi de Mali el poble assumeix aquesta introducció com un nou atribut de la mansaya. Diversos d’aquests atributs estaven relacionats directament amb la sang reial. A més, com diu el doctor Iniesta, la mansaya era el poder que unia la capacitat de coacció amb l’autoritat moral, per tant podem entendre que tot allò que feia el mansa, seguint les referencies amb l’Imperi de Mali, havia de estar ben vist perquè suposadament ho feia com a lliçó moral. Tot i així aquest sistema no el podem mirar només com quelcom negatiu perquè l’autoritat moral de la mansaya era l’encarregada de moderar la fanga, es a dir, la corrupció. La fanga era equivalent a mirar pel benefici propi mentre que la mansaya havia de mirar pel bé col·lectiu. Amb l’arribada del colonialisme i la tracta d’esclaus la fanga substituirà a la mansaya en alguns llocs. 17. Quina relació tenen el potlatch, les “amazones” i els sacrificis humans (tots dos referits al regne de Dahomey). El potlatch era una cerimònia practicada pels pobles indis de la costa del Pacífic al nord-oest de Nord-Amèrica on l’amfitrió demostrava la seva riquesa i importància regalant les seves possessions a la resta de pobles, fent comprendre que en tenia tantes que es podia permetre regalar-les, per tant potlatch consistia en canviar regals per prestigi. Aquesta cerimònia es pot relacionar amb l’anomenada festa dels “Costums” realitzada pel poble de Dahomey feta en honor del reis difunts on el rei vigent feia ostentació de la seva riquesa a ulls del poble, així com per distribuir una part d’aquesta. Aquesta cerimònia anava acompanyada de multitud de sacrificis humans, les persones sacrificades acostumaven a ser esclaus que eren assassinats per què servissin a l’altre món al rei difunt. Aquests sacrificis a més de relacionar-se amb el món religiós també es vinculaven al sector militar. Durant aquestes celebracions les amazones, cos especial del exercit de Dahomey, havien de saltar a una plataforma on hi havia esclaus per ser sacrificats i els havien de matar, la peculiaritat d’aquest acte era que la plataforma estava envoltada de plantes amb grans espines que les amazones havien d’intentar evitar tot i que hi ha cròniques que mencionen que ni s’adonaven de que les plantes els feien ferides, només pensaven en arribar a la plataforma i matar a l’esclau. Fer aquest sacrifici era una recompensa per elles. Com explicava l’oficial francès Jean Bayol, aquest tipus d’actes es repetien durant cinc dies amb l’objectiu d’endurir l’ànim guerriller d’aquestes dones. 20. Què podeu dir de dos d’aquests personatges africans: Unas, Sunjata, Mansa Musa, Kimpa Vita, Andrianampoinimerina, Cheikh Anta Diop
Docsity logo



Copyright © 2024 Ladybird Srl - Via Leonardo da Vinci 16, 10126, Torino, Italy - VAT 10816460017 - All rights reserved